بررسی کاربردها و مزایای آبکاری پلاتین و آبکاری فلزات گرانبها (فلزات گروه پلاتین)

فرآیند آبکاری الکتریکی، شامل استفاده از جریان الکتریکی برای ایجاد پوششی فلزی بر روی سطوح مختلف است. چندین دهه است که آبکاری الکتریکی و آبکاری الکترولس در بسیاری از صنایع به منظور افزایش دوام و یا بهبود ظاهر محصولات مختلف استفاده می‌شود. شرکت نیوساد صنعت پارت به عنوان مجموعه‌ای پیشرو و مبتکر در زمینه‌ی آبکاری انواع فلزات به ویژه آبکاری پلاتین و آبکاری فلزات گرانبها برای صنایع مختلف شناخته شده است و طیف گسترده ای از بهترین خدمات آبکاری فلزات را ارائه می دهد. در طول سال ها، ما فرآیندهای آبکاری صنعتی خود را توسعه داده و به کمال رسانده‌ایم که از فلزات و آلیاژهای فلزی مختلف برای دستیابی به نتیجه مطلوب استفاده کنیم.

مزایای آبکاری فلزات گرانبها به طور خلاصه در جدول زیر ارائه شده است:

ویژگی شرح سود
حفاظت در برابر خوردگی  بسیاری از انواع آبکاری‌های صنعتی پوششی بر روی بستر ایجاد می کنند که از آن در برابر شرایط جوی مانند خوردگی محافظت می کند. قطعات آبکاری شده دوام بیشتری پیدا می‌کنند و به دفعات کمتری نیاز به تعویض دارند و در شرایط سخت مقاوم‌تر هستند.
بهبود خواص ظاهری  جواهرات اغلب با یک لایه نازک از فلزات گرانبها پوشش داده می شوند تا برای خریداران براق تر و جذاب تر شوند. آبکاری فلزات گرانبها روشی مقرون به صرفه برای جذاب تر کردن محصولات از نظر ظاهری است. با استفاده از این روش جواهرسازان می توانند محصولاتی مشابه طلای خالص یا سایر فلزات گرانبها را با قیمت بسیار پایین تری بفروشند.
کاهش اصطکاک سطحی  آبکاری نیکل می تواند باعث کاهش اصطکاک در برخی مواد مانند اتصال دهنده‌های الکتریکی شود. آبکاری نیکل باعث کاهش اصطکاک سطح و بهبود عملکرد اتصال دهنده‌های الکتریکی می‌شود و از سایش و تخریب زودرس قطعات جلوگیری می‌کند.
بهبود رسانایی الکتریکی آبکاری نقره می‌تواند رسانایی الکتریکی را افزایش دهد و آن را به یک فرآیند بسیار موثر برای ساخت قطعات الکترونیکی و الکتریکی تبدیل کند. آبکاری یک راه حل مقرون به صرفه و کارآمد برای افزایش رسانایی سطحی است.
جذب هیدروژن اضافی  آبکاری با پالادیوم می‌تواند هیدروژن اضافی را که معمولاً در طول ساخت مبدل‌های کاتالیزوری برای خودروها ایجاد می‌شود، جذب کند. آبکاری می تواند عملکرد مبدل کاتالیزوری را بهبود بخشد.
جلوگیری از تشکیل برجستگی تیز  آلیاژ روی-نیکل می تواند از تشکیل برجستگی‌های سطحی تولید شده در فرایندهای مختلف جلوگیری کند. با استفاده از آبکاری روی-نیکل، آسیب‌های ناشی از پوسته شدن و ایجاد برجستگی‌های تیز را در نواحی خمیده‌ی قطعات می توان به میزان قابل توجهی کاهش داد.
مقاومت در برابر حرارت  پوشش‌های ایجاد شده از فرآیندهای آبکاری مانند طلا یا روی-نیکل قادر به تحمل دماهای بسیار بالا هستند. آبکاری با این فلزات از قطعات و اجزای موتور در برابر آسیب ناشی از دمای شدید محافظت می‌کند و می‌تواند طول عمر آنها را افزایش دهد.
بهبود خواص مغناطیسی  آبکاری الکترولس نیکل معمولاً در کاربردهای مغناطیسی مانند ساخت هارد دیسک کامپیوتر استفاده می شود. خواص مغناطیسی خواندن دیسک ها را آسان تر می کند.
افزایش سختی  گاهی اوقات از آبکاری برای قوی تر و بادوام تر کردن مواد شکننده استفاده می شود. سطوح آبکاری شده در هنگام ضربه یا افتادن کمتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند و طول عمر آنها افزایش می‌یابد.
جذب نور و انرژی  آبکاری الکترولس نیکل سیاه، نور و انرژی ضروری برای بسیاری از فرآیندهای تولید در صنایعی مانند هوانوردی، خودروسازی و هوافضا را جذب می‌کند. آبکاری ویژگی انطباق با دستورالعمل‌های وزارت دفاع و سایر استانداردهای صنعت را تضمین می کند.
افزایش چسبندگی سطح  آبکاری مس راه حلی ایده آل برای ایجاد زیرلایه‌ای مناسب با چسبندگی بالا است و پوشش دهی انواع فلزات روی سطح را تسهیل می کند. آبکاری مس برای ایجاد زیرلایه‌ای چسبنده، در نهایت پوششی صاف و یکنواختی را فراهم می کند.
افزایش ضخامت سطحی  آبکاری پالادیوم انتخابی محبوب در فرآیندهای تولیدی است که در آن ضخامت شدید مورد نیاز است. افزایش ضخامت سطح، کیفیت کلی را بهبود می بخشد و طول عمر زیرلایه را افزایش می دهد.
جلوگیری از کدر شدن  برخی از فرایندهای آبکاری از انواع خاصی از فلزات در برابر کدر شدن زودرس محافظت می کنند و همچنین احتمال خراش را کاهش می دهند. آبکاری محصولاتی مانند ظروف نقره و جواهرات زینتی مانع از کدر شدن و از بین رفتن جذابیت ظاهری آنها می‌شود و ارزش این محصولات را در طول زمان حفظ می‌کند.


کاربردهای مختلف آبکاری فلزات گرانبها در صنایع مختلف عبارتند از:

کاربرد فلزات گرانبها در خودروسازی

یکی از کاربردهای رایج آبکاری در صنعت خودروسازی است. آبکاری اغلب برای بازسازی قطعات قدیمی مانند ضربه گیرها، کوره‌ها و رینگ لاستیک‌ها استفاده می‌شود. همچنین آبکاری کروم روی زیرلایه پلاستیکی برای ساخت قطعات سبک وزن اما محکم که جزء اصلی خودروها و موتورسیکلت های مدرن هستند بسیار کاربردی است. آبکاری پالادیوم به دلیل توانایی آن در جذب هیدروژن اضافی در ساخت مبدل‌های کاتالیزوری استفاده می‌شود.

 

کاربرد فلزات گرانبها در حفاظت در برابر خوردگی

استفاده صنعتی از آبکاری الکتریکی در مواردی که حفاظت از قطعات در برابر خوردگی و جلوگیری از تخریب زودرس مواد فلزی ضروری است، بسیار اهمیت دارد. آبکاری نیکل، قلع و آلیاژهای مختلف آنها همگی برای محافظت از پیچ و مهره‌ها، محفظه‌ها، براکت‌ها و بسیاری از قطعات و اجزای فلزی دیگر و آبکاری پلاتین برای محافظت از تجهیزات حساس تری مانند پره‌ی توربین‌های گازی و یا تجهیزات پزشکی، الکترونیکی و دریایی استفاده می شوند. همچنین آبکاری طلا محافظت عالی در برابر خوردگی و کدر شدن را فراهم می کند، اگرچه گرانتر از سایر فرآیندهای آبکاری است.

 

کاربرد فلزات گرانبها در قطعات الکتریکی

کاربردهای صنعتی آبکاری شامل استفاده بر روی قطعات و اجزای الکتریکی است. به عنوان مثال، آبکاری نقره، به دلیل افزایش رسانایی قطعات، اغلب در اتصالات مسی یا برنجی استفاده می شود. سایر فلزات گرانبها به دلیل رسانایی بسیار زیاد خود مانند آبکاری طلا و پالادیوم معمولاً برای تابلو برق‌ها در صنعت مخابرات استفاده می‌شود.

 

در طول دهه‌های اخیر شرکت نیوساد صنعت پارت تکنیک های آبکاری مقرون به صرفه‌ای را برای بسیاری از انواع مختلف فلزات و آلیاژهای فلزی توسعه داده و به کمال رسانده است. ما همچنین بر فرآیندهای آبکاری مواد چالش برانگیزی مانند تیتانیوم مسلط شده ایم. آبکاری هر ماده ویژگی های منحصر به فرد و مزایای کاربردی خاص خود را دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع فلزات و مواد آبکاری، ادامه مطالب را مطالعه کنید.

آبکاری مس

همه ما با سکه های مسی و استفاده از مس در سیم کشی برق آشنا هستیم. مس فلزی نرم و چکش خوار است که برای هزاران سال به خوبی شناخته شده است. برخی از ویژگی‌های قابل توجه این فلز رسانایی الکتریکی خوب و انعطاف پذیری ذاتی آن است. آبکاری مس می تواند در کاربردهایی مانند ساخت قطعات الکترونیکی و همچنین محصولات مورد استفاده در صنایع هوافضا و دفاعی بسیار ارزشمند باشد. مس همچنین به طور گسترده‌ای برای ایجاد رسانایی الکتریکی روی پلاستیک و سایر سطوح غیر فلزی آبکاری می شود. مزایای کلیدی آبکاری مس شامل حفاظت عالی در برابر خوردگی، افزایش ضخامت و ایجاد رسانایی الکتریکی است.

آبکاری نیکل

نیکل فلزی براق و سفیدی است که کاربردهای زینتی زیادی دارد. انواع آبکاری نیکل عبارتند از آبکاری سولفات، که معمولاً برای روشن کردن سطح زیرلایه استفاده می‌شود و آبکاری سولفامات که در کاربردهایی استفاده می‌شود که در آن افزایش استحکام بستر و کاهش تنش مورد نظر است. مزایای کلیدی آبکاری نیکل شامل افزایش مقاومت سطح در برابر خوردگی و سایش و افزایش ضخامت سطح است. آبکاری نیکل را در فرآیندهای متنوعی مانند تولید قطعات الکترونیکی و کامپیوتری و همچنین کاربردهای مختلف صنعت مخابرات خواهید یافت.

آبکاری قلع

آبکاری قلع اغلب به عنوان یک جایگزین مقرون ‌به ‌صرفه برای آبکاری با مواد گران‌تر مانند طلا، نقره یا پالادیوم در نظر گرفته می‌شود. هزینه نسبتاً کم و عرضه فراوان قلع آن را به یک انتخاب محبوب برای بسیاری از کاربردهای صنعتی، مانند ساخت قطعات الکترونیکی، محصولات سخت‌افزاری، اتصال دهنده‌ها، پیچ‌ها و مهره‌ها تبدیل می‌کند. از مزایای کلیدی قلع‌کشی می‌توان به مقاومت عالی در برابر خوردگی سطح، لحیم کاری بالا و مقاومت تماس خوب اشاره کرد. یکی از معایب فرآیند آبکاری قلع این است که برجستگی‌های میکروسکوپی تیزی بر روی سطح آبکاری شده ایجاد می‌کند.

آبکاری روی

مانند آبکاری قلع، آبکاری روی اغلب زمانی انتخاب می شود که هزینه یک نگرانی اصلی باشد. یکی از مزایای کلیدی آبکاری روی این است که تقریبا با هر نوع فلزی سازگار است. روی همچنین می تواند طیف گسترده‌ای از رنگ ها مانند آبی، زرد و سیاه را روی سطح تولید کند. از مزایای مهم آبکاری روی می توان به چسبندگی عالی و مقاومت آن در برابر شکنندگی هیدروژنی اشاره کرد. به دلیل قابلیت چسبندگی برتر، آبکاری روی گاهی اوقات برای تهیه پوشش پایه قبل از رنگ آمیزی استفاده می شود. آبکاری روی اغلب در ساخت واشر، پیچ و مهره، اجزای انتقال، نفربرهای زرهی و تانک ها استفاده می شود.

آبکاری طلا

طلا به دلیل کمیاب بودن نسبی و ارزش فوق العاده بالا به عنوان یک فلز گرانبها شناخته می شود از این رو آبکاری طلا فرایند نسبتا پر هزینه‌ای است. با این حال، طلا مزایای آبکاری بسیاری را ارائه می دهد که می تواند استفاده از آن را ارزشمند کند. زیبایی و مقاومت طلا این فلز گرانبها را به گزینه‌ای مناسب برای آبکاری جواهرات زینتی تبدیل می کند. در کاربردهای صنعتی از آبکاری طلا به دلیل مقاومت این فلز در برابر خوردگی، سایش و گرمای شدید و رسانایی الکتریکی عالی آن استفاده می‌شود. اگر مقرون به صرفه بودن و کاهش هزینه‌ها در انجام پروژه‌ی آبکاری مد نظر نباشد، طلا معمولا بهترین انتخاب آبکاری است.

آبکاری نقره

نقره یکی دیگر از فلزات گرانبها است که می تواند در طیف گسترده ای از کاربردهای آبکاری استفاده شود. نقره دارای ویژگی‌های مفید بسیاری است و تا حدودی ارزانتر از طلا یا پلاتین است. نقره به دلیل اینکه رسانایی الکتریکی و گرمایی قابل توجهی دارد، کاربرد‌های گسترده‌ای در تولید پنل‌های خورشیدی پیدا کرده است. آبکاری نقره بر روی یک بستر مقاومت آن را در برابر خوردگی افزایش می‌دهد. نقره به دلیل سازگاری با سایر فلزات مانند آلومینیوم و قلع، گاهی اوقات با این مواد آلیاژ می شود. این همچنین می تواند جایگزین مقرون به صرفه‌ای برای آبکاری نقره خالص باشد.

آبکاری پلاتین

پلاتین یکی از فلزات گرانبها است که به دلیل خواص منحصر به فرد از جمله مقاومت در برابر خوردگی و سایش، مقاومت حرارتی بالا، هدایت الکتریکی مناسب و درخشندگی بالا در صنایع مختلف از جمله هوافضا، الکترونیک، ترموکوپل ها، توربین سازی، تولید آندهای آبکاری و جواهرات زینتی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به قیمت بالای این فلز آبکاری سطحی با ضخامت های  قابل کنترل بر روی سطوح فلزی مختلف همچون فولاد، تیتانیوم، طلا و مس بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

آبکاری رودیوم

ممکن است شما با فلز گرانبهایی به نام پلاتین آشنا باشید. رودیوم یکی از فلزات گروه پلاتین است که یافتن آن نسبتاً دشوار است. بنابراین، آبکاری رودیوم می تواند حتی گرانتر از آبکاری با طلا باشد. با این حال، خواص براق و انعکاسی رودیوم، آن را به انتخابی محبوب به عنوان پوششی برای زیورآلات ساخته شده از طلای سفید تبدیل کرده است. از نقطه نظر عملکردی، آبکاری رودیوم محافظت قابل توجهی در برابر خوردگی ارائه می دهد. سطح یک جسم را صاف می کند و دوام آن را افزایش می دهد. علاوه بر ساخت جواهرات، آبکاری رودیوم اغلب در تولید مبدل های کاتالیزوری استفاده می شود.

آبکاری پالادیوم

پالادیوم یکی دیگر از فلزات گرانبها است که به دلیل هزینه کمتر، گاهی اوقات به عنوان جایگزینی برای طلا در فرآیند آبکاری استفاده می شود. اگرچه پالادیوم از نظر ترکیب جز فلزات نسبتا نرم است، اما هنوز هم تا حدودی سخت تر از طلا است. مانند سایر فلزات گرانبها، پالادیوم اغلب برای ایجاد پوششی براق در جواهرات استفاده می شود. در برخی موارد، ممکن است یک پوشش طلای اضافی بر روی لایه پالادیوم برای تقویت سطح آن قرار گیرد. دیگر مزایای مهم آبکاری پالادیوم شامل محافظت در برابر خوردگی و کاهش مقاومت در برابر سایش است. صنایعی که از آبکاری پالادیوم استفاده می کنند شامل الکترونیک، جواهرات و ساخت محصولات پزشکی و دندانپزشکی است.

آبکاری روی- نیکل

یکی دیگر از آلیاژهای رایج آبکاری ترکیبی از روی و نیکل است که روی به عنوان جزء اصلی است. افزودن روی باعث افزایش محافظت در برابر خوردگی می شود. ثابت شده است که پوشش‌های روی-نیکل در برابر تشکیل زنگ سفید تا 500 ساعت و زنگ قرمز تا 1000 ساعت مقاومت می‌کنند و به طور قابل توجهی ویژگی‌های روی یا نیکل را ارتقا می‌دهد. آلیاژ روی-نیکل پوششی با ظاهری مانند فولاد ضد زنگ ایجاد می‌کند که اغلب برای بسیاری از انواع قطعات فلزی مطلوب است. آبکاری روی-نیکل همچنین پوششی عالی و یکنواختی را فراهم می کند.

آبکاری پالادیوم-نیکل

ارائه جایگزینی مقرون به صرفه تر برای آبکاری طلا منجر به توسعه آبکاری آلیاژ پالادیوم-نیکل شد. ترکیب پالادیوم و نیکل فشار وارد بر رسوبات را کاهش می دهد و سطح را کمتر مستعد ترک خوردن می کند. مانند آبکاری طلا، آبکاری پالادیوم-نیکل از زیرلایه در برابر خوردگی و گرمای شدید محافظت می‌کند. نسبت طبیعی پالادیوم به نیکل می تواند از 70/30 تا 80/20 متغیر باشد.

آبکاری پالادیوم-کبالت

یکی از معایب آبکاری با پالادیوم نرمی آن است. این را می توان با ایجاد آلیاژ پالادیوم-کبالت اصلاح کرد. این آلیاژ که شاخه ای از فرآیند آبکاری پالادیوم-نیکل است، می تواند جایگزین قابل قبول دیگری برای طلا ارائه دهد، زیرا می تواند نتایج مشابهی را با هزینه کمتر ارائه دهد. در واقع، آبکاری پالادیوم-کبالت در مقایسه با بسیاری از فرآیندهای آبکاری طلا می تواند تا 90 درصد منجر به صرفه جویی در هزینه شود. مزیت دیگر این است که کنترل کیفیت فرآیند آبکاری پالادیوم-کبالت آسان تر است. آبکاری پالادیوم-کبالت اغلب در الکترونیک و ساخت نیمه هادی‌ها استفاده می‌شود، زیرا کنترل بهتری بر ضخامت آبکاری ارائه می‌دهد.

آبکاری بر روی پلاستیک

آبکاری سطوح غیر فلزی مانند پلاستیک معمولاً چالش برانگیزتر از آبکاری سطوح فلزی است. در حالی که تسلط بر آن دشوار است، آبکاری روی پلاستیک مزایای مهم بسیاری را ارائه می دهد. به عنوان مثال، اعمال یک پوشش مسی بر روی یک سطح پلاستیکی می تواند باعث ایجاد رسانایی الکتریکی بر روی سطح شود. همچنین می‌تواند جذابیت ظاهری آن را افزایش دهد. این فرآیند اغلب بر روی قطعات پلاستیکی و اجزای الکترونیکی برای افزایش رسانایی استفاده می شود.

آبکاری بر روی تیتانیوم

مانند پلاستیک، آبکاری سطح تیتانیوم دشوار است. تنها چند شرکت آبکاری وجود دارند که در حال حاضر تخصص لازم برای اجرای پروژه‌های آبکاری تیتانیوم را دارند. با گسترش روزافزون استفاده از این فلز سبک وزن و در عین حال قوی در صنایعی مانند صنایع هوافضا و تولید محصولات پزشکی، یافتن راهی موثر برای آبکاری فلزات روی تیتانیوم به یک ضرورت تبدیل شده است. افزودن پوشش نیکل به قسمت تیتانیومی آن را در برابر خوردگی مقاوم تر می کند، همچنین آبکاری پلاتین روی تیتانیوم اغلب برای اهداف زینتی و مقاومت از سطح در برابر خوردگی استفاده می شود.

آبکاری بر روی منیزیم

یکی دیگر از چالش‌های سخت آبکاری صنعتی، فرآیند آبکاری روی منیزیم است. مانند تیتانیوم، منیزیم فلزی سبک وزن و مستحکم است. این ویژگی‌ها آن را برای طیف گسترده ای از کاربردهای صنعتی و تولیدی قابل قبول می کند. نقطه ضعف اصلی منیزیم این است که به شدت در برابر خوردگی حساس است. آبکاری روی منیزیم تاثیر خوردگی را محدود می کند و همچنین می تواند ظاهر زیرلایه را بهبود بخشد. با این حال، منیزیم یک فلز بسیار واکنش پذیر است، بنابراین برای اطمینان از نتایج موفقیت آمیز آبکاری، آماده سازی سطح زیرلایه باید به درستی انجام گیرد.

آبکاری الکترولس

آبکاری الکترولس فرآیندی است که در آن یون های فلزی از طریق واکنش شیمیایی بر روی سطح زیرلایه رسوب می کنند. این باعث می شود که قطعاتی که دارای اشکال نامنظم هستند به صورت یکنواخت پوشش داده شوند. در مواردی برای آبکاری سطوح غیر فلزی لازم است ابتدا با استفاده از فرایند آبکاری الکترولس یک پوشش رسانا روی سطح غیر فلزی ایجاد شود سپس با استفاده از آبکاری الکتریکی پوشش اصلی مورد نظر بر روس سطح اعمال شود. دو فرآیند معمول آبکاری الکترولس عبارتند از: نیکل الکترولس و آبکاری کروم الکترولس.

آبکاری نیکل الکترولس - محلول های آبکاری نیکل الکترولس می تواند از یک آلیاژ نیکل-فسفر برای افزایش مقاومت بستر در برابر خوردگی تشکیل شده باشد. آلیاژ نیکل بور بهترین انتخاب برای محدود کردن تاثیر سایش و پارگی در طول زمان است.

آبکاری کروم الکترولس - محلول آبکاری کروم الکترولس در واقع از یک حمام نیکل الکترولس تشکیل شده است که شامل یک درصد کبالت است. عنصر کبالت ظاهری درخشان تر و کروم مانند نسبت به نیکل الکترولس ایجاد می کند.

متخصصان ما در شرکت نیوساد صنعت پارت، دانش پایه خود را برای ارائه ی خدمات گسترده در زمینه‌ی پوشش دهی انواع سطوح بوسیله‌ی آبکاری الکتریکی به کار گرفته اند تا بهترین و با کیفیت ترین نتایج را در اختیار شما مشتری گرامی قرار دهیم. ما روشی بهینه را برای همه اندازه ها و انواع سطوح در زمینه های فنی به کار می گیریم. تیم ما همواره در تلاش است تا شما را در انتخاب بهترین مواد پوشش دهی، ارزیابی کیفیت زیرلایه مورد نظر و مناسب ترین روش آماده سازی سطح راهنمایی کند و بهترین محدوده ضخامت پوشش برای کاربرد شما را مورد بحث قرار دهد.

خدمات شرکت نیوساد صنعت پارت شامل تولید نمک های فلزات گرانبها و حمام های پوشش دهی آنها و انجام پروژه های پوشش دهی بر روی انواع زیر لایه ها در کاربردهای صنعتی از قبیل صنایع هوا فضا، خودروسازی، آندهای پلاتین و کاربردهای زینتی و پزشکی است.

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

تلفن: 09132278204 
تلفن: 09131062981

ایمیل: info@newsaadsanat.com