کاربردهای پلاتین در صنایع مختلف

هنگامی که تولیدکنندگان به کالایی نیاز دارند که در برابر فرسایش محیطی و خوردگی مقاوم باشد و خواص الکتریکی و مغناطیسی خوبی داشته باشد اغلب به پلاتین روی می آورند. در اینجا چند نمونه از کاربردهای پلاتین که در صنایع مختلف را معرفی می کنیم.

کاربردهای زینتی و جواهرات:

دوام و چگالی مناسب پلاتین، آن را به یکی از مهمترین فلزات در کاربرد های جواهر سازی تبدیل کرده است. از آن جا که پلاتین به طور طبیعی سفید رنگ و درخشنده است بدون احتیاج به آبکاری برای استفاده در حلقه ها و سایر جواهرات زیبا کاربرد دارد. این فلز به طور طبیعی محکم، انعطاف‌پذیر و ضد حساسیت است و در صورت خراشیدگی رنگ و درخشندگی خود را از دست نمی دهد. همچنین استفاده از یک لایه پوشش پلاتین، علاوه بر صرفه جویی در هزینه باعث افزایش درخشندگی زیورآلات و جلوگیری از کدر شدن آن ها می شود.

     

کاربردهای پزشکی و دندان پزشکی:

پوشش دهی ابزار پزشکی و دندان پزشکی

پلاتین به دلیل استحکام و دوام به عنوان یک عامل آلیاژی در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین غیر سمی و غیر حساسیت زا است و آن را به انتخابی مطمئن و مطمئن برای کاربردهای دندانی تبدیل می کند. به عنوان مثال، پلاتین برای ایجاد ترمیم هایی مانند تاج، بریج و ایمپلنت های دندانی استفاده می شود که با مراقبت مناسب می تواند سال ها دوام بیاورد. همچنین در برابر خوردگی مقاوم است و کدر نمی شود، یعنی درخشش و درخشندگی خود را برای مدت طولانی حفظ می کند. پلاتین همچنین چکش خوار است و به راحتی شکل می گیرد و امکان ترمیم دقیق را فراهم می کند. 

پوشاندن ابزارهای پزشکی با پلاتین، می تواند استحکام و طول عمر آنها را افزایش داده و اثربخشی آنها را بهبود بخشد و نیاز به تعویض تجهیزات پزشکی را کاهش دهد.

استفاده در ایمپلنت های دندان پزشکی و اندام های مصنوعی

دستگاه های کاشته شده در بدن به طور سنتی از فولاد ساخته می شدند، اما امروزه از پلاتین، تیتانیوم یا منیزیم ساخته می شوند. هر وسیله پزشکی باید بتواند بدون آسیب با بدن انسان تماس پیدا کند، از این رو استفاده از ابزارهایی با پوشش صاف و دقیق بسیار اهمیت دارد. پوشش پلاتین علاوه بر افزایش استحکام وسایل پزشکی و جلوگیری از واکنش آن ها با عوامل محیطی، از رشد باکتری ها نیز جلوگیری می کند. 

استفاده در آرایه های چند الکترودی میکروسیم قابل کاشت

آرایه های چند الکترودی دستگاه های پزشکی هستند که اساساً نورون های مغز را به مدارهای الکترونیکی متصل می کنند تا فعالیت مغز را تحریک کنند. پزشکان از این آرایه ها در درمان اختلالات عصبی روانی مانند بیماری پارکینسون، صرع و افسردگی استفاده کرده اند. نشان داده شده است که استفاده از پوشش پلاتین سیاه در این الکترود ها امپدانس سیگنال‌های الکتریکی را کاهش می‌دهد که نسبت به میکروالکترودهای روکش نشده نورون های مغزی را بیشتر فعال می کنند. نشان داده شده است که استفاده از آبکاری تحت همزن اولتراسونیک، که به عنوان "آبکاری اولتراسونیک" یا "آبکاری صوتی" شناخته می شود، دوام پلاتین سیاه را افزایش می دهد. این بدان معناست که آرایه‌های چند الکترودی قابل کاشت می‌توانند به لطف استفاده از نوع خاصی از آبکاری پلاتین مؤثرتر و ماندگارتر باشند.

استفاده در درمان سرطان

شیمی درمانی مبتنی بر ترکیبات پلاتین-روتنیوم به عنوان یک درمان اصلی برای بیماران سرطانی برای درمان انواع وسیعی از سرطان ها استفاده می شود. روتنیوم نور را جمع آوری می کند و مقداری از انرژی نور را به بخش پلاتین مولکول منتقل می کند به این ترتیب پلاتین می تواند به طور موثرتری به DNA متصل شود. علاوه بر این، پلاتین به کاهش عوارض جانبی ناخواسته و مسمومیت ناشی از درمان کمک می کند. در درمان وریدی ترکیبات پلاتین-روتنیوم به ساختار و عملکرد سلول های سرطانی حمله می کند تا از تکثیر و رشد آنها جلوگیری کند.

  

بوته های صنعتی:

تجهیزات مورد استفاده برای تولید مواد شیمیایی و مصنوعی باید قادر به مقاومت در برابر درجه حرارت بالا و مقاومت در برابر خوردگی باشند. پلاتین، رودیوم و ایریدیوم به دلیل نقطه ذوب و مقاومت بالایی که دارند در این فرآیندهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند به عنوان مثال برای تولید کریستال ها بوته حاوی نمک های مذاب است، بنابراین باید در برابر حرارت بسیار مقاوم باشد. کریستال های حاصل در فناوری لیزر، الکترونیک و پزشکی و همچنین کاربردهایی مانند سوراخ کاری، برش و حکاکی کاربرد دارند. 

 بوته‌های پلاتین از 100% پلاتین یا یک آلیاژ پلاتین-طلا ساخته می‌شوند که افزودن طلا نقطه ذوب را افزایش می‌دهد. پلاتین مقاومت عالی در برابر فرسایش شیمیایی و استحکام دمای بالا تا 2192 درجه فارنهایت (1200 درجه سانتیگراد) دارد. بوته‌های ساخته شده از آلیاژ پلاتین-رودیوم دارای نقطه ذوب بالاتر 1850 درجه سانتیگراد و سختی و استحکام بیشتری نسبت به سایر آلیاژها هستند.

کاربرد دیگر بوته های پوشش داده شده با پلاتین در تولید الیاف شیشه است. الیاف شیشه ای در صفحه نمایش های پلاسما و نمایشگرهای کریستال مایع (LCD) استفاده می شوند و به بوته ای نیاز دارد که دمای تقریباً 3000 درجه فارنهایت را تحمل کند. علاوه بر این پلاتین با شیشه واکنش نشان نمی دهد و خلوص شیشه را حفظ می کند.

 

کاربردهای تولید انرژی:

امروزه ایجاد محصولات و فرآیندهایی که باعث تولید انرژی پایدار و سازگار با محیط زیست می شود، بیش از گذشته توجه دانشمندان و مهندسان را به خود جلب کرده است. در میان فلزات گرانبها، پلاتین نقش مهمی در توسعه انرژی پایدار دارد.

سلول های سوختی هیدروژنی

در سلول های سوختی هیدروژنی طی واکنشی هیدروژن و اکسیژن با هم ترکیب می شوند و الکتریسیته، گرما و آب تولید می شود. پلاتین به عنوان کاتالیزور این واکنش به منظور تسریع و بهبود کارایی سلول مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین پلاتین در سیمکشی پلاتینی پیل های سوختی به منظور افزایش توان و کاهش هدر رفت انرژی کاربردهای بسیاری دارد.

سلول های خورشیدی

محققان در حال حاضر به دنبال راه هایی برای ذخیره کارآمد انرژی ایجاد شده با فناوری خورشیدی هستند. به نظر می رسد پلاتین نقش اصلی را در این راه ایفا خواهد کرد. این سلول ها از فرآیندی به نام الکترولیز آب برای شکستن مولکول های آب به اکسیژن و هیدروژن استفاده می کنند که پس از آن می تواند به عنوان سوخت استفاده شود. پلاتین رایج ترین کاتالیزور مورد استفاده برای واکنش تکامل هیدروژن است. دوام و توانایی این فلز برای عملکرد در شرایط اسیدی به آن اجازه می دهد حتی در صورت استفاده طولانی مدت در این فرایند به خوبی عمل کند. گروهی از محققان همچنین دریافتند که مس پوشش داده شده با پلاتین بهتر از اکسید قلع ایندیم (ITO) که معمولاً به عنوان الکترودهای شفاف در سلول‌های فوتوالکترولیز استفاده می‌شود، عمل می‌کند. در این مطالعه، نانوسیم‌های مس-پلاتین رسانایی خود را علیرغم خمش حفظ کردند و در تمام شرایط مورد نیاز برای این فرآیند، رسانایی بالایی داشتند. همچنین از پوشش پلاتین در ساخت حلقه های لغزنده ی توربین های بادی استفاده می شود. این پوشش باعث افزایش استحکام و دوام این قطعات در برابر خوردگی می شود.

 

کاربرد در صنایع هوافضا:

در موتورهای توربین گازی تجاری و نظامی، یک پوشش مانع حرارتی یا TBC، موتور را از آسیب حرارتی و اکسیداسیون محافظت می کند. این پوشش باعث بهبود عملکرد موتور و افزایش طول عمر قطعات آن می شود. پلاتین نقش مهمی در تشکیل لایه پوشش پیوند TBC دارد. توربین‌های گاز از پلاتین استفاده می‌کنند زیرا واکنش‌پذیر نیست، در برابر خوردگی مقاوم است و می‌تواند در برابر دماهای بالا مقاومت کند.

 

مبدل های کاتالیزوری:

صنعت خودرو اغلب از آبکاری پلاتین برای تقویت قطعات خودرو و محافظت از آنها در برابر خوردگی، سایش و خراش استفاده می کند. همچنین استفاده از فلزات گروه پلاتین در مبدل های کاتالیزوری که آلاینده های ایجاد شده توسط موتورهای احتراق داخلی را به گازهای کم خطر تبدیل می کند، رایج است. در واقع، بیش از نیمی از کل پالادیوم مورد استفاده در تولید به مبدل های کاتالیزوری ختم می شود. سختی و مقاومت پالادیوم در برابر خوردگی و سایش به آن کمک می کند تا ماده ای عالی برای استفاده در مبدل های کاتالیزوری باشد. هنگامی که در معرض هوا قرار می گیرد اکسید نمی شود و بسیار بیشتر از سایر فلزات در شرایط مشابه دوام می آورد. همچنین هیدروژن اضافی موجود در گاز خروجی را جذب می کند که از تشکیل گاز سولفید هیدروژن جلوگیری می کند.

آندهای پلاتینایز شده:

آندهای پلاتینایز شده‌‌ی تیتانیومی یکی از رایج ترین آندهای مورد استفاده در پوشش دهی الکتروشیمیایی هستند. این آندها ویژگی های الکتروشیمیایی مطلوب پلاتین (Pt) را با سایر ویژگی های تیتانیوم ترکیب می کنند. برای ساخت آندهای پلاتینایز شده، معمولاً با استفاده از فرایند آبکاری الکتریکی یک لایه بسیار نازک از فلز پلاتین یا اکسیدهای پلاتین روی یک زیرلایه فلزی پوشش داده می شود. این پوشش بی اثر پلاتین، دوام و طول عمر آند را افزایش می دهد و باعث می شود آندهای پلاتینایز شده در انواع الکترولیت ها مخصوصا الکترولیت های اسیدی نامحلول باقی بمانند. همچنین فرآیند عملیات حرارتی پوشش می تواند باعث تغییر در ترکیب شیمیایی و مورفولوژی سطح شود و خواص الکتروشیمیایی آند را بهبود بخشد. آندهای پلاتینایز شده چسبندگی و هدایت الکتریکی بالایی دارند و در برابر خوردگی و دمای بالا مقاوم هستند.

 

استفاده در قطعات الکترونیکی و اتصالات الکتریکی:

ترموکوپل ها و سنسورهای حرارتی

فلز پلاتین در ساخت ترموکوپل ها و سنسورهای  RTD، کاربرد بسیار دارد. این سنسورها برای اندازه گیری محدوده دما 200 تا 700 درجه سانتی گراد کاربرد دارد و مکانیزم آن بر اساس تغییرات خطی مقاومت الکتریکی با تغییرات دما است. استفاده از فلز پلاتین در سیم های ترموکوپل و سنسورهای دما باعث افزایش مقاومت این قطعات در برابر اکسیداسیون و خوردگی در دمای بالا می شود.

نیمه رساناها

مفتول های پلاتینی جز بسیار با ارزشی در ساخت نیمه رساناها است، بدین صورت که مفتول پلاتین در قطرهای بسیار نازک برای نیمه رساناهای بسیار کوچک با ساختارهایی پیچیده ساخته می شود.

پوشش دهی قطعات الکترونیکی

قطعات الکترونیکی همواره در معرض خطر خوردگی ناشی از گرما و جریان الکتریکی هستند. پوشش دهی این قطعات با یک لایه پلاتین می تواند باعث جلوگیری از خوردگی این قطعات شود و عمر مفید بردهای الکترونیکی را افزایش دهد.


 

خدمات شرکت نیوساد صنعت پارت شامل تولید نمک های پلاتین، حمام های هگزا کلروپلاتینیک اسید، حمام P، حمام Q و حمام DNS پلاتین و انجام پروژه های پوشش دهی بر روی انواع زیر لایه ها در کاربردهای صنعتی از قبیل صنایع هوا فضا، خودروسازی، آندهای پلاتینایز شده و کاربردهای زینتی و پزشکی است.

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

تلفن:09132278204+
تلفن:09131062981+

ایمیل: info@newsaadsanat.com