حمام های "Q" و "P" پلاتین و بررسی کاربرد آن ها در پوشش دهی تیغه توربین ها

فرآیندهای پوشش دهی الکتریکی پلاتین در صنایع هوا و فضا، خودروسازی، اتصالات الکترونیکی، آندهای پلاتینایز، جواهر سازی و ابزار پزشکی کاربردهای قابل توجهی پیدا کرده‌اند.سه خانواده عمده از الکترولیت ها وجود دارند که در پوشش دهی قطعات مختلف صنعتی، پزشکی و زینتی استفاده می‌شوند. در این مقاله به طور ویژه به بررسی کاربردهای حمام های پلاتین در صنایع هوا فضا برای پوشش دهی تیغه ی توربین های موتور هواپیماها می پردازیم.

1) حمام های نمک "Q" پلاتین [(HPO4)Pt(HN3)4]:

فرآیندهای مبتنی بر نمک "Q" یک رقیب معتبر برای کاربرد بر روی تیغه های توربین هستند و توسط برخی از سازندگان با موفقیت مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از الکترولیت هایی که می تواند ناخالصی‌های مضر مانند فسفر، گوگرد و کلر در رسوب پلاتین را کاهش دهد باعث بهبود فرایند پوشش دهی می شود.حذف این عناصر از فرمولاسیون می تواند عامل مهمی باشد. حمام نمک "Q" از این نظر بسیار کارآمد است زیرا حاوی گوگرد و کلر نیست، اما معمولاً حاوی مقداری فسفر در ساختار خود نمک ""Q  است.

پارامترهای عملیاتی مربوط به حمام "Q" در جدول 1 نشان داده شده است. PH با سدیم هیدروکسید تنظیم می شود که نیاز به آمونیاک را از بین می برد و افزودن منظم آب دیونیزه یا آب مقطر برای حفظ حجم حمام ضروری است. حفظ دمای بالا بسیار مهم است، زیرا راندمان جریان کاتد در دماهای کمتر از 89 درجه سانتیگراد به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

جدول1 پارامترهای عملیاتی معمولی برای حمام نمک "Q".

غلظت پلاتین PH دما چگالی جریان
۳-۷ گرم بر لیتر ۱۰.۰-۱۰.۶  ۹۰-۹۵ درجه سانتی گراد ۰.۲-۰.۷ آمپر بر دسی متر مربع


2) حمام های نمک "P" پلاتین [Pt(NH3)2(NO2)2]:

حمام های نمک "P" کاربرد قابل توجهی در تولید تیغه های توربین هواپیما پیدا کرده اند. ساختار نمک "P" برخلاف نمک ""Q  ، فاقد فسفر است و از نظر عدم تولید ناخالصی های دارای فسفر ارجح تر است. همچنین حمام های نمک "P" لایه هایی با توزیع یکنواخت را ایجاد می کنند که در پوشش دهی قطعات دقیق صنعتی مانند تیغه ی توربین ها از اهمیت بالایی برخوردار است. قدرت پرتاب محدود مزیت رقابتی دیگری را فراهم می کند، زیرا آبکاری نامطلوب در کانال های خنک کننده، که بخشی جدایی ناپذیر از طراحی تیغه توربین است، به حداقل می رسد. اما با این وجود نیاز به انجام اقدامات دیگری در حین آبکاری برای جلوگیری از نفوذ ذرات رسوب به این سوراخ‌های ریز وجود دارد، به این منظور از موم‌ها، گاز آرگون و مواد متوقف کننده برای اطمینان از عدم نفوذ استفاده می‌شود.

پارامترهای عملیاتی مربوط به حمام "P" در جدول 2 نشان داده شده است. این حمام رسوبات روشن و چسبنده با تنش کم تولید می کند. افزودن منظم آب مقطر به منظور حفظ حجم حمام ضروری است و تنظیم pH با افزودن محلول سدیم هیدروکسید یا فسفریک اسید انجام می شود.

جدول 2 پارامترهای عملیاتی معمولی برای حمام نمک "P".

غلظت پلاتین PH دما چگالی جریان
۴-۶ گرم بر لیتر ۶.۵-۷.۵  ۸۰-۹۰ درجه سانتی گراد

بیشتر از ۲ آمپر بر دسی متر مربع


خدمات شرکت نیوساد صنعت پارت شامل تولید نمک های پلاتین، حمام های هگزا کلروپلاتینیک اسید، حمام P، حمام Q و حمام DNS پلاتین و انجام پروژه های پوشش دهی بر روی انواع زیر لایه ها در کاربردهای صنعتی از قبیل صنایع هوا فضا، خودروسازی، آندهای پلاتینایز شده و کاربردهای زینتی و پزشکی است.

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

تلفن:09132278204+
تلفن:09131062981+

ایمیل: info@newsaadsanat.com