کاربردهای صنعتی آبکاری روتنیوم

فلز روتنیوم در صنایع هوافضا، نظامی و الکترونیک استفاده می شود. کاربردهای خاص این فلز در این صنایع شامل موارد زیر است:

کاتالیزور:روتنیوم به عنوان یک کاتالیزور قوی برای تحریک واکنش های شیمیایی عمل می کند و غالباً در تجزیه ترکیبات سولفید هیدروژن نقش دارد.

قطعات الکترونیکی: این فلز سطح محکمی را برای دستگاه های ذخیره سازی داده مانند ریزتراشه ها و هارد خوان ها فراهم می کند.

اتصالات‌ الکتریکی: اتصالات الکتریکی باید برای استفاده منظم نگه محافظت شوند، در حالی که از رسانایی آنها کاسته نشود. روتنیوم روی اتصالات الکتریکی اجازه می دهد تا پوشش های نازک تری نسبت به استفاده از پلاتین یا پالادیوم به تنهایی ایجاد شود. به علاوه، قیمت این آبکاری کمتر از طلا یا رودیوم است.

 

مقاومت های الکتریکی: مقاومت این فلز در برابر خوردگی نیز آن را به بخشی ضروری از مقاومت های الکتریکی تبدیل می کند. در حالی که اتصالات الکتریکی باید اجازه دهند الکتریسیته در سریع ترین زمان ممکن عبور کند، مقاومت ها جریان را کاهش می دهند. بنابراین محافظت از مقاومت ها از کدر شدن و آسیب دیدگی نیز اهمیت زیادی دارد. استفاده از این فلز یا آلیاژهای آن از خوردگی سطح و سایش مقاومت ها جلوگیری می کند.

سلول های سوختی: توانایی این فلز برای کار به عنوان یک کاتالیزور، محققان را به ایجاد یک جایگزین احتمالی برای پلاتین در سلول های سوختی سوق داد. وقتی روتنیم با گرافن ترکیب می‌شود، می‌تواند به سلول‌های سوختی کمک کند تا سوخت را به همان روشی که پلاتین انجام می‌دهد، به الکتریسیته تبدیل کنند.

  

نیمه هادی ها: محققان کشف کرده اند که افزودن این فلز به نیمه هادی های آلی رسانایی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

سلول های خورشیدی: برخی از ترکیبات این فلز می توانند تمام طول موج های مرئی نور را جذب کنند. این استفاده از روتنیم می تواند قیمت سلول های خورشیدی را کاهش دهد و این منبع انرژی را در دسترس تر کند.

 

توربین ها: ناسا از این فلز برای ایجاد سوپرآلیاژهایی استفاده می کند که در برابر گرمای شدید داخل توربین ها مقاومت می کنند. پره های توربین ساخته شده از این سوپرآلیاژ بادوام تر و مقاوم تر در برابر حرارت شدند و در عین حال کارایی بقیه هواپیما را افزایش دادند.

 

سیم‌کشی: استفاده از سیم‌کشی با این فلز یا آلیاژهای این فلز به دلیل نقطه ذوب بالاتر روتنیم و مقاومت پایین‌تر نسبت به مس برتری دارد.

الکترودهای ابرخازن آینده: با توجه به قابلیت های الکتروشیمیایی، دی اکسید روتنیوم می تواند یک گزینه مقرون به صرفه برای الکترودهای ابرخازن ایجاد کند تا نیازهای واحدهای ذخیره انرژی آینده را برآورده کند.

جایگزین های آبکاری با روتنیم

جایگزین‌های روتنیوم به ویژگی‌های آن فلزی بستگی دارد که برای محصول خود بیشتر به آن نیاز دارید. به عنوان مثال، اگر به سختی نیاز دارید، رودیوم نزدیکترین درجه سختی را به روتنیم دارد. سختی رودیوم از 750 تا 1100 HK25 است، در حالی که سختی روتنیوم از 600 تا 1300 HK25 متغیر است.

برای مقاومت در برابر حرارت، رودیوم، دوباره، نقطه ذوب مشابهی با روتنیوم دارد. برای روتنیم، نقطه ذوب 2250 درجه سانتیگراد و نقطه ذوب رودیوم بالای 1966 درجه سانتیگراد است.

اگر محصول شما به یک سطح شیمیایی بی اثر و مقاوم در برابر خوردگی نیاز دارد، اکثر فلزات دیگر گروه پلاتین این نیاز را برآورده خواهند کرد به استثناء اسمیم است که به راحتی اکسید می شود.

مسائل رایج آبکاری روتنیم

در صورتی که آبکاری الکتریکی در محیطی دقیق و حرفه ای انجام نشود، سطح آبکاری شده کیفیت مطلوبی ندارد و مشکلاتی ممکن است رخ دهد که بر ویژگی های پوشش نهایی از جمله دوام و طول عمر آن تأثیر می گذارد.

اول، عدم آماده سازی سطح می تواند بر نتایج آبکاری تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، زمانی که سطح قطعه قبل از آبکاری با روش های مناسبی آماده سازی نشده باشد، می تواند منجر به پوسته پوسته شدن و کنده شدن سطح شود.

ثانیا، فرآیند آبکاری خود می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. به عنوان مثال، از دست دادن چسبندگی پوشش ممکن است ناشی از یک محلول پیش تصفیه منقضی شده باشد. مشکل دیگر زمانی اتفاق می افتد که هیدروژن وارد آبکاری شده و باعث شکنندگی و شکستگی زودرس می شود. مسائل دیگر عبارتند از ایجاد یک پوشش اکسیده شده روی سطح، که منجر به چسبندگی ضعیف سطح می شود. گاهی اوقات، کنترل ناکافی دمای حمام الکترولیت، وجود آلاینده ها یا وقفه های جریان و ضخامت بیش از حد یک پوشش می تواند منجر به پوسته پوسته شدن سطح شود.

بنابراین به کارگیری روشی متناسب ، با زیر لایه مورد نظر برای پوشش دهی و آماده سازی سطح در محیطی دقیق و حرفه ای بر کیفیت محصول نهایی بسیار تاثیر گذار است. به همین دلیل انتخاب یک شرکت پوشش دهی قابل اطمینان با متخصصان با تجربه بسیار حائز اهمیت است.

شرکت نیوساد صنعت پارت اولین شرکت تولید کننده ی الکترولیت های آبکاری و پوشش دهی روتنیوم در ایران است که این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده است که با اطمینان خاطر از خدمات پوشش دهی روتنیوم بهره مند شوند. خدمات شرکت ما شامل تولید نمک های روتنیوم، محلول آبکاری و پوشش دهی روتنیوم و انجام پوشش روتنیوم بر روی زیر لایه های متنوع در هر اندازه و تعداد و با هر ضخامتی بسته به نیاز مشتری و کاربرد قطعات است.

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

تلفن:09132278204+
تلفن:09131062981+

ایمیل: info@newsaadsanat.com