کشف سنگی معدنی در چین که حاوی یک عنصر خاکی کمیاب بسیار ارزشمند است

سنگ معدنی جدیدی به نام نیوبوبائوتیت در کانسار بایان اوبو مغولستان (Mongolia's Bayan Obo) کشف شد که حاوی عنصر خاکی کمیاب نیوبیم است - فلزی ارزشمند که به عنوان یک ابررسانا عمل می کند و می تواند فناوری باتری را متحول کند.

 

دانشمندان در چین نوعی سنگ معدنی را کشف کردند که قبلاً دیده نشده است و حاوی عنصری کمیاب است که به دلیل خاصیت ابررسانایی آن مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش لایوساینس، سنگ معدنی که نیوبوبائوتیت نام دارد از نیوبیم، باریم، تیتانیوم، آهن و کلرید ساخته شده است. وجود عنصر نیوبیم در این سنگ بسیار هیجان انگیز است: این فلز خاکستری روشن در حال حاضر بیشتر در تولید فولاد استفاده می شود که افزودن مقدار کمی از آن خواص فولاد را تقویت می کند. نیوبیم در ساخت آلیاژهای دیگر نیز استفاده می شود و می توان آن را در شتاب دهنده های ذرات و سایر تجهیزات پیشرفته علمی یافت زیرا در دماهای پایین یک ابررسانا است.

شرکت ملی هسته ای چین (CNNC) گزارش داد که این توده سنگ حاوی کانی‌های ارزشمند در 3 اکتبر 2023 در معدن کانسار بایان اوبو در شهر بائوتو در مغولستان کشف شد. این سنگ معدنی قهوه ای مایل به سیاه، هفدهمین نوع جدید کشف شده در کانسار و یکی از 150 کانی جدید یافت شده در منطقه است. این کشف برای چین که در‌حال‌حاضر ۹۵ درصد نیوبیم مورد‌نیازش را وارد می‌کند می‌تواند بسیار سودمند باشد.

 

آنتونیو اچ کاسترونتو (  Antonio H. Castro Neto)، استاد مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) بیان کرد که: "این کشف بسته به حجم و کیفیت نیوبیم موجود در سنگ معدن، می تواند چین را به خودکفایی برساند".

برزیل بزرگترین تامین کننده فلزات خاکی کمیاب در جهان است و کانادا در رتبه دوم قرار دارد. به گفته سازمان زمین شناسی ایالات متحده ( U.S. Geological Survey)، پروژه ای برای افتتاح یک معدن و تاسیسات فرآوری نیوبیم در جنوب نبراسکا در حال انجام است. پروژه مواد معدنی حیاتی الک کریک ( Elk Creek) تنها معدن نیوبیم در ایالات متحده خواهد بود.

این فلز همچنین ممکن است در آینده تقاضای بیشتری داشته باشد، زیرا محققان در حال کار بر روی ساخت باتری های نیوبیم-لیتیوم و نیوبیم-گرافن هستند. این باتری ها در صورت استفاده همراه با لیتیوم می توانند خطر آتش سوزی را کاهش دهند. همچنین باتری‌های لیتیوم-نیوبیوم سریع‌تر شارژ می‌شوند و می‌توانند بیشتر از باتری‌های لیتیومی سنتی شارژ شوند. محققان در فرایند توسعه باتری‌های نیوبیوم-گرافن دریافتند که این باتری‌ها می‌توانند حدود 30 سال دوام بیاورند که تقریبا 10 برابر بیشتر از باتری‌های لیتیوم یونی است و می‌توانند در کمتر از 10 دقیقه به طور کامل شارژ شوند.